Reistips & Ervaringen Reisverslag Stedentrip

New York (State)road trip Niagara Falls

op
2 mei 2022

Van 8 t/m 19 april zijn we op bezoek geweest in de USA. We hadden nog een voucher van United Airlines, omdat we in april 2020 NY zouden bezoeken. Nu kunnen we dan eindelijk op pad!

Onze stappenteller is blij met New York, want we maken flink wat wandelende kilometers door de stad. Wat een indrukken! We hebben een prima vlucht gehad. Gelukkig waren de regels 1 april wat versoepeld, waardoor we met een eenvoudigere coronatest aan boord kunnen. We hadden wel de dag-van-de- stagiaire op Schiphol😆. Zowel bij de incheckbalie, als bij de douane en marechaussee. Dat duurde wat langer, maar de vlucht ging mooi op tijd, en na 8 uur stonden we op Newark. Daar liep het vlot en met de metro waren we rond het middaguur bij ons hotel St James. Prima hotel overigens in hartje mid-town, pal naast Times Square. We konden gelijk de kamer in en na wat opfrissen meteen op verkenning rondom ons hotel. Eerst meteen een hotdog over mijn broek gegooid🙈 op Times Square. Dat streetfood eten krijg ik nooit onder de knie… Verder onder andere Rockefellar center, St Patricks, Chrysler building, Grand Central Station en Bryant Park gezien. Het was een heerlijke lentedag, gewoon een truitje was prima☀️. Overal trouwens ook bloesem in de bomen in de stad🌸. En ook best wat plekjes waar je buiten kan zitten. Willem stond bij, dat de vorige keer dat hij in NY was, dit niet zo was. Zal ook corona wel meegeholpen hebben.

Overigens geen restricties meer hier. Mondkap hoef je nergens meer op. Wat mij opvalt is dat met name in midtown een plukje echt hoge bebouwing is en helemaal downtown Manhattan. En dat er best wat ruimte is, ik had veel krapte verwacht, maar het oogt voor ons best ruim. De stoepen zijn breed, het is niet alleen maar autofiles, getoeter, lawaai etc. Ook bijzonder dat er bijna altijd een rijbaan is, die vergeven is aan de commercie. Of het nou een eet-keet is, overdekt buitenterras van een restaurant, een covid testcentrum, of weedtruck, dat kan allemaal. De cannabislucht is niet te missen hier, het lijkt net nieuw-Amsterdam😜. Oogt wel rommelig zo, maar dat is sowieso vaak buiten het aangeharkte NL. Ook veel in de steigers. Omdat het zo mooi weer was besloten als letterlijk hoogtepunt van de dag het Empire State Building op te gaan. Gelukkig met de lift naar 86e verdieping en van daar prachtig uitzicht rondom. Er zijn flink wat (nieuwe) uitzichtspunten bij. Onder andere ‘Top of the rock’ bij Rockafellar center en ‘the Edge’ aan het begin van de High Line. We konden het niet laten: ‘s Avonds gegeten in little-india. Heerlijk zoveel goede Indiers op een rij🤗. Heel erg lekker vega gegeten daar.

We hebben vrij goed geslapen. Wel een paar keer wakker (jetlag) en vroeg wakker, zelfs Willem👍. Op de bucketlist stond nog een rondje rennen in Central Park. Dat was het idee in ieder geval al in 2020 toen we naar NY zouden gaan. Dus om 7.00 de renpattas aan en gaan. Hoewel, we hadden onszelf nog wel even buitengesloten van de badkamer…tja hoe dat nou kan. In ieder geval konden we de badkamer niet meer in, die zat op slot🤔. De maintenance-guy was er nog niet zo vroeg. Gelukkig hadden we de wc al benut, maar met ongepoetste tanden en ongekamde haartjes op pad. Toch genoeg zwevers op straat, we vielen niet op😏 , hoewel Willem het wel lastig vond om met een ongestylde coupe te rennen. Erg mooi rondje gerend, temperatuurtje ook top! Een rondje helemaal naar het einde en terug gedaan = 10 km in de benen. Veel andere sporters en mensen met honden. Wat een megapark. Erg leuk begin van de dag. De jetlag trok ook weg hiervan. Terug bij receptie het mindere nieuws dat de badkamerdeur nog niet open was. De monteur zou over een uurtje komen, maar we mochten het ook zelf proberen en kregen wat schroevendraaiers. Met vereende krachten is dat gelukt. Ik ben nogal lomp en trok de hele deurknop eraf, waardoor Willem het binnenwerk kon bestuderen en kon opendraaien. Dus weer schoon en gekamd op pad.

Richting de high line gelopen. Begint bij ‘the Vessel’. Een bijzonder architectonisch trappengebouw. The high line is een oude metrolijn die niet meer gebruikt wordt en waar je nu op hoogte door een soort strook park doorheen kan. Wel fijn om niet om de 200 meter weer gestoord te worden door een oversteekpunt. Een must-do in New York. Bovendien kom je bij de Chelsea market uit, waar je prima je honger kan stillen. Los tacos no.1 is echt een aanrader! En ook bij een Koreaan nog heerlijke dumplings op. Het is wel drukker nu op zaterdag merken we. Het weer ook iets frisser en een paar keer een klein buitje, maar wederom alles gelopen richting het zuiden. Greenwich ook een mooie wijk, vrij Engels en chique. Het Friends-appartement nog gezien. Even op een bankje gerust in Washington Square park waar ook van alles gebeurd. Daarna Soho door, met de Gucci- en Prada winkels met als eindpunt ( en totaal 30 km in de benen🥵) de city hall/ Brooklyn bridge, st Paul’s kerk en One world trade center. Daar de metro weer terug naar het hotel. In de avond gegeten bij Obao, een thais restaurant in de wijk Hells Kitchen. Ook weer erg lekker😋. W

In totaal zijn we 3 dagen in New York. Beetje kort voor zo’n grote stad, maar we hebben toch heel veel kunnen zien😀. Het is ook maar net waar je interesses liggen. De stad heeft voor ieder wat bijzonders. Gewoon dwalen door de straten en het leven aanschouwen is al vermakelijk genoeg. Verder valt me op een diepe bromtoon in de stad. De bloesembomen maken de stad vrolijk. De mensen zijn heel vriendelijk en heel divers. Je bent hier niet snel de gekste🤪 .

Op nog de laatste volle dag was het vrij fris. Goed aangekleed de deur uit. We hadden een flink blok in ons maag. Ik had bij Junior’s 2 cheesecake gehaald….tip: 1 is ok met z’n 2 😆. Wel ‘de’ plek voor cheesecake… We hadden tickets naar Liberty en Ellis eiland geboekt. Een soort ferrysysteem die af en aanvaart tussen de eilanden. Door de securitychecks heen en de Hudson op. Mooi uitzicht over lower Manhattan en de skyline. Op Liberty eiland natuurlijk het vrijheidsbeeld bekeken. Saillant detail is dat de Fransen hem aan Amerika hebben geschonken, maar het eigenlijk een afdankertje is. Hij moest eigenlijk in het Suezkanaal komen, maar die wilden hem niet🤭. Verder moest het ook dienen als soort vuurtoren (licht in de fakkel), maar zijn er veel problemen (geweest) met de lichtsterkte. Maar goed, deze dame staat al wel een tijdje.

Daarna door naar Ellis eiland. Van de huidige Amerikaanse bevolking is 40% te herleiden naar dit eiland als start van het Amerikaans staatsburgerschap. Hier kwamen bijna alle immigranten binnen tussen ca. 1850 tot 1930. Erg indrukwekkend te zien. Je kwam na een lange periode op zee hier aan met al je bezittingen en hoop en moest maar afwachten of je werd toegelaten om een nieuwe toekomst op te bouwen. Je sprak de taal niet en werd in een grote hal geplaatst. Aan de manier waarop je de trap op liep werd al gescreend of je fit was. En als je een markering met een krijtje op je jasje kreeg, moest je je ook zorgen maken. Ze gingen je medisch en mentaal keuren en ondervragen. Het land had door de industriële revolutie veel werknemers nodig, maar 2% moest weer terug. Maar toch, je zou er maar bij zitten….erg bijzonder museum en een beeld hoe hier het land en de bevolking is opgebouwd. Na de WO 1 is veel aangescherpt. Toch bijzonder hoe een land besluit wie je als mens wel/niet toelaat. Nu met vluchtelingen in Europa natuurlijk nog steeds actueel.

Terug in Manhattan weer naar een indrukwekkend museum op ground zero. Daar het 9/11 memorial museum bezocht. Het zit ondergronds onder de rampplek heen en je ziet nog oude muren en gesmolten staalconstructies van de oorspronkelijke twin towers. Maar ook de brandweerwagens die gesmolten of uitgebrand zijn en net buiten de gebouwen stonden. Alle beelden en verhalen veel indruk en je loopt met een knoop in je maag door het museum heen. Weer heel anders dan Ellis eiland, beide veel impact op de Amerikaan.

Net toen we terug waren via metro op Times Square in de hotelkamer om uit te rusten van alle indrukken, hoorden we een enorme knal. Dit bleek een explosie van een leiding te zijn in het metrosysteem van Times Square te zijn bij ons om de hoek. Er is flink wat paniek uitgebroken zagen we later op beelden, velen dachten aan een aanslag…de angst zit (nog) diep…geen gewonden gevallen. In de avond weer heerlijk gegeten. Dit keer in een fusion restaurant. Italiaans-Aziatisch = Sesamo. Erg goed🤗. Laatste dag was weer heerlijk mild en zonnig. Eerst naar Madison en Union square. Niet veel bijzonders daar, dus door naar Brooklyn (Breukelen) met de metro. Daar mooie straten en goede sfeer. Via de waterkant door het park gelopen naar Brooklyn bridge. Mooie uitzichten over de skyline, nu vanaf de andere kant. De Brooklyn brug wandelend over (aanrader) en door Chinatown en Little Italy gewandeld. Even andere sfeer weer. Daar ons weer verkeken op de enorme porties. Bij een deli twee Italiaanse broodjes besteld, maar die bleken formaat slagschip te zijn. Rond 15.00 zouden we de auto ophalen op het vliegveld. Dat werd iets later door het reizen en regelen om bij de verhuurmaatschappij te komen, maar rond 17.00 reden we nog 1 keer langs de skyline in de verte. By by Nyc, hi hi new adventures👋.

We hebben een goede timing deze vakantie. Waren we maandag nog met de metro naar Brooklyn, is er dinsdag een schietpartij😳😰 met minstens 10 gewonden. Overigens niet op het station waar wij waren. Maandag einde middag vanaf Newark airport naar Kingston gereden. Veel bossen al onderweg. Je ziet dat de natuur nog niet zo ver is als in NL. Hier de magnolia nog in een voorzichtige knop en bomen zijn nog niet in blad. In Kingston ingecheckt bij de super 8. Prima motel aan de rand van het centrum. Kingston is de oudste hoofdstad van de staat New York en veel geschiedenis hier. In de avond gegeten in een prima restaurantje aan de Hudson, die we nu naar het noorden hebben gevolgd.

Dinsdag begon regenachtig, maar we hadden een prima start in een boeken-koffie-bier-cafe. Daar een globaal plan voor de dag gesmeed en toen het droog was een uurtje later op pad. Het plaatsje is erg leuk om doorheen te wandelen. Ook leuke winkeltjes. Alle huizen zijn uniek in vormgeving, kleur en van hout. Doet een beetje Engels/victoriaans aan, met de veranda’s. Aan tuinen doen ze dan weer niet, ook niet aan afscheiding daarvan. Het is gewoon gras ertussen. Daarna op pad om de Catskills te verkennen. Dat is een groot natuurpark. Eerst naar de Kaaterskills falls en daarna Hunter mountain beklommen. Pittige tocht. Zeker met het ijs op de paden op de top⛸. Gelukkig geen brokken gemaakt. Idee was om al bij de Finger lakes regio te belanden, maar we waren al laat.

Zodoende ergens halverwege geëindigd in Oneonta. Een prima pleisterplaats, met heerlijke pubgrub bij het Autumncafe👌. Woensdag zijn we eerst naar Cooperstown gereden. Een plaatsje wat een authentiek centrum heeft. Wel jammer van die auto’s dan overal🤭. Ze claimen ook het honkbal uitgevonden te hebben (maar dat is niet zo😆). Er staat ook een hall of fame daarvan en allerlei honkbalshops, maar daar hebben we dan niet zoveel mee. Dus dan maar naar het farmersmuseum. Een openluchtmuseum met oude huisjes en ambachten. Uitleg gekregen van een dame over de keukengebruiken van vroeger en geleerd wat een dutch oven is, hoewel er daarna wel discussie ontstond bij de keukenbrigade of die term juist was☺. Op naar de Finger Lakes regio. Dat heet zo omdat er allemaal meren verticaal naast elkaar liggen. We hebben het Robert H. Tremanpark nog bezocht en daar een ronde gewandeld met een hele mooie waterval. Allemaal repetitie voor de Niagara😄. Onderweg weer bijna op een slang gaan staan. Kleintje overigens dit keer. Zie foto, hij is goed gecamoufleerd. En ook nog een groot hert en grondeekhoorntjes gezien. De regio staat hier bekend om wijnboerderijen🍷, distilleerderijen en brouwerijen🍺. Zo ook in Ithaca zelf. Daar dus een brouwerij bezocht en aan een proeverij. Ook prima pizza op in het plaatsje. Nu trekken we verder noordwaarts naar de Niagara watervallen om die vrijdag te bezoeken met mooi weer. Het weer is wat wisselvallig. Gister begonnen bij 8 graden en geëindigd met 22 graden. Af en toe een buitje. Vandaag wat meer regen voorspeld, we nemen de poncho mee🌧..

Vanaf Ithaca de weg verder noordwest gemaakt naar Niagara falls. Het begon tropisch donderdag en in korte mouwen het Buttermilk Falls State Park bezocht. Weer een mooie waterval en ‘rim-trail’ zoals ze dat noemen op een bepaalde hoogte in een kloof lopen. Ook hier de diepe ‘gorge-trail’ gesloten. We zijn net iets te vroeg in het seizoen hiervoor. Voordeel is wel dat het lekker rustig is en je het meeste voor jezelf hebt. We zijn doorgelopen naar Lake Treman, waar ook een deel was afgesloten, maar we toch eigenwijs zijn doorgelopen🤫. Weer twee slangen gezien, het blijft feest🎊.

Lunch in Ithaca bij een Spanjaard uit Granada die zijn eigen hammen liet importeren😊. Naast dat het heerlijke broodjes waren ook een hele ervaring. We waren blij no 2 in rij te zijn, hij nam uitgebreid de tijd voor een praatje. Het weer werd minder die middag, maar toeval of niet: op momenten dat we in de auto zaten regende het, stapten we uit was het droog. Langs Cayuga Lake naar Taughannock Falls en daar wel de gorge-trail kunnen doen. Wederom prachtige natuur en wandeling met aan het eind een mooie waterval🤗. Verder onderweg nog de wildlife-drive gedaan in de Montezuma Natural Wildlife Refuge. We hadden er geen grote verwachtingen van. Het is namelijk geen Beekse Bergen i.v.m moerasgebied met hooguit vogels.. Maar toch wel lekker Amerikaans een paar kilometer ala Biesbosch doorheen met je auto i.p.v de benenwagen. Ook de zilverreiger hier veel bekijks😅….maar ook visarenden en andere vogels en vissen gezien.

Op naar bestemming Niagara😁. We hadden weer zoveel gezien, dat we weer vrij laat aankwamen (na 18.00). Onderweg boeken we wat via booking. Er was nog voldoende plek in Niagara Falls USA. We reden al de scenic drive langs de rivier Niagara, het was nog een mooie avond en we besloten toch Goat Island dan alvast te doen voor een sneak-peak van de waterval. Het is een eiland in de rivier met de beste uitzichten. Dus al voldaan ingecheckt. ‘ s Avonds nog wat nazoek voor bezoek aan de waterval vanaf Canadese zijde. Dit is toch de beste kant om alles te bewonderen. Nog een ArriveCan app gedownload en ingevuld en op hoop van zegen de rainbowbridge over de volgende dag. De testcentra hier waren al opgedoekt. Volgens mij vanaf 1 april zonder test de grens over?

En inderdaad zonder al te veel moeite konden we lopend Canada in, inclusief stempel🤟. Meteen daar naar de watervallen toe, die uit drie delen bestaat. Je hebt de horse-shoe-fall en de american falls, de bridal veil falls zitten aan de american falls vast. Nog best wat ijs bij de watervallen/rivier, de boten waren ook nog niet in bedrijf. Heerlijk rustig de watervallen kunnen zien bij prima weer vanaf de oever. Er komt wel kou af vanaf de rivier. Brrr…🥶 Nog de waterenergie kracht centrale bezocht (museum nu) en onder de waterval geweest. Ook echt een nat pak gehaald onder aan de waterval. Gelukkig werden er poncho’s uitgedeeld. Wat een massa en kracht! Er zijn wel veel verhalen over mensen die de waterval zijn afgegaan. Het zij in een ton, kano of gewoon op zichzelf….met verschillende afloop…maar niet proberen als je leven je lief is 🙂. De waterval is overigens niet eens zo hoog, wel breed en veel massa.

Overigens had een soort bestemmingsplan hier aan beide kanten van de rivier niet misstaan. Het is competitie wie het lelijkste plaatsje ‘niagara falls’ kan maken lijkt het wel. Zowel Canada en Amerika doen erg hun best😆🙈. Nee qua setting doet dit echt af en winnen Igauzu en Vicoriafalls met armlengte. Op elk uitzicht op de waterval zie je lelijk beton. In Canada nog even ‘genoten’ van de kermissfeer in het plaatsje😝. Het weer was ook omgeslagen inmiddels. Amerika liet ons gelukkig weer binnen. In de middag samen nog een rondje gehold bij de watervallen zuid = US zijde. Kunnen we al die calorieën er deels weer af trainen. Het viel niet mee met weinig training de laatste week, maar toch een top-run zo qua setting😊. ‘s Avonds onszelf getrakteerd op de Spicey Buffalo wings. Buffalo ligt hier om de hoek en the Anchor Bar staat bekend om de goede en bekende kipvleugels over heel de wereld. Nu weer terug richting Newark in een paar dagen. We rijden weer via Finger Lakes denken we. We vliegen 2e paasdag terug naar NL, dus nog een paar dagen tegoed🤗. De Amerikanen hebben nu ook echt vakantie, hoewel het ook al holy-week en springbreak was afgelopen week.

Na de Niagara falls zijn we nog iets verder gereden noordelijk langs de Niagara rivier via de ‘scenic route’. Onderweg mooie kloofuitzichten met de ‘whirlpool en ‘devils throat’. Volop eekhoorns ook. Maar het hoogtepunt was wel het Niagara Fort op de punt met Lake Ontario. Een mooi gerenoveerd fort en meer geleerd over de geschiedenis van Amerika. Het fort is gebouwd door de Fransen (in het wit) die het aan de stok kregen met de Engelsen (in het rood) rondom 1759 die het toen overnamen. Na de onafhankelijkheid is het overgedragen aan de Amerika en weer herveroverd in 1813. I.v.m. het (paas)weekend waren er wat extra dingen georganiseerd en kregen we uitleg over de uniformen van die tijd. Omdat het toch geen echte bescherming bood in die tijd, ‘you just might as well look good’ werd er gezegd. Knappe majootjes hoor😋.

Daarna echt omgedraaid en de weg terug gevonden. We besloten weer langs de finger lakes te rijden, dit keer bij Seneca lake. Onderweg wat korte stops gehouden in wat dorpjes (Canadaigua, Geneva, Seneca Falls). Allemaal wel kneuterig en met name de wijkjes net buiten main street zijn erg mooi met de houten huizen. Via de wijnroute langs het meer zuidwaarts het Senecalake af. Onderweg ook langs Amishboerderijen en paardenkarren gereden. Echt nog helemaal zonder elektra, auto’s etc… In het plaatsje Watkins Glen de nacht gebleven. Hier ‘s avonds de lokale wijn geproefd met goed eten erbij😁. Watkins Glen staat ook bekend om het racecircuit🏎 (formule 1). De ochtend erop bleek ik ook hier jarig te zijn (hoewel toch 6 uur gerekt tov NL😆). En als bonus sneeuw😏🥶❄. Het is hier erg fris de laatste dagen. Helaas de ‘gorge’-trail ook hier dicht nog, maar een mooie route rondom de kloof gelopen. Pas vanaf half mei gaan de paden open, als er geen sneeuw meer valt. Daarna de wallmart in, maar weinig lokaals te verkrijgen. Wel veel zoet en ongezond eten en drinken. Jammer hoor, Europa is wat dat betreft veel verder gelukkig.

Ivm paaszondag waren veel zaakjes/horeca ook dicht, maar we hadden wel ons hoop gezet op een wijnproeverij. Dat is ook gelukt gelukkig bij een kleine wijngaard🍷. Veel lichte wijnen zoals pinot noir, gewurztraminer en riesling. We kregen prima uitleg en vijf wijnen te proeven. Niet te gek, want we hadden nog een ritje voor de boeg verder zuidwaarts. We zijn geëindigd in Scranton in de staat Pennsylvania. Pakken we daar ook nog een stukje van mee. We slapen in het oude stationsgebouw😍🚂. Heeft Willem goed geregeld🎊.

In Scranton was er niets te beleven op paasavond (zondag). Wel een prima rondje gelopen zo in alle rust, maar de restaurants allen dicht. Gelukkig was de bar van ons Raddison hotel, op het oude perron, wel open. Ik had al teveel m&m’s op die (verjaar)dag🤢, dus aan de salade😆. Ze hebben ook zoveel smaken m&m’s…Het wordt weer afkicken van de suiker in NL🙈. Scranton is overigens de geboorteplaats van Joe Biden. Er was namelijk een Joe Bidenstraat, vonden we wel bijzonder, dus zodoende even opgezocht. Scranton ligt in de staat Pennsylvania, wat best een ‘swingstate’ genoemd kan worden. Biden heeft hier wel gewonnen dit keer in 2020. Je ziet overigens volop Amerikaanse vlaggen overal in ieders tuin zowat. Ik zie ons de driekleur al pontificaal in ons voortuin zien wapperen😋. Toch heeft het ook wel wat dat nationalistische. Veteranen worden hier ook op elke hoek vereerd en als je politiek bewust bent, laten ze het ook gewoon weten. Met name op het platteland is het Trump voor en na, ook al met verwijzingen naar de verkiezingen in 2024. We kunnen ons borst natmaken…en naast verering van eigen club/kandidaat is er dan ook wel eens een vlag ‘fuck (naam tegenstander)’. Tja…

In Scranton overigens twee hele leuke dingen te doen. Het is echt bekend om de stoomtreinen. Zelfs een nationaal park, met een prachtig ’roundhouse’, de grootste van de wereld. Dat is een soort platform waar locomotieven kunnen draaien of in remise/onderhoud worden gezet. Erg mooi gratis museum. Maar we wilden eigenlijk ook nog de mijn in, dus niet te lang blijven hangen. Bij de mijn kwamen we ook precies goed aan en konden net met een tour mee. Eerst met een treintje ondergronds en met prima uitleg over de mijn en mijnarbeid ook weer een uurtje zoet. Ook een must-do als je in Scranton bent. Inmiddels moesten we ook maar eens richting airport. Onze vlucht was om 18.00 en het was nog een paar uur rijden.

We zijn weer in Dordt inmiddels, reis ging prima😊. Weer een mooie trip gemaakt dit keer. Veel gezien en gereisd, hoewel de afstanden per dag steeds te overzien zijn (max 3 uur per dag). Mooie afwisseling stad, dorpjes en natuur met als twee grootste hotspots New York city en de Niagara Falls natuurlijk. Maar ook gewoon leuk om ‘everyday-life’ mee te krijgen. De Amerikanen zijn erg vriendelijk en gastvrij. Zijn ook vaak in voor een ‘chat’ of zomaar een compliment. Best leuk, dat zie je in NL niet zoveel. Wel een goed gevulde portemonnee mee. Zeker dat tippen, kunnen we als zunige Nederlanders maar lastig aan wennen. Het is hier ook gewoon multiple choice, 18, 20 of 25% en dat bovenop het bedrag inc. BTW. Er staat dan ergens optioneel nog wel een keuze voor custom tip (als soort van kleine lettertjes), maar dat is dus niet echt de bedoeling😆. En verder ook echt Amerikaans weer: alles groot (auto’s/huizen/eten, drinken en gevolg daarop: eigen formaat). Nu maar even bijtrekken en eens gaan nadenken over nieuwe plekken om te ontdekken. Tot laters!