View over Reykjavik

Fly-drive IJsland

op
3 oktober 2021
We hadden IJsland vorig jaar al op de korrel, maar de maatregelen werden daar aangescherpt (eerst 5 dagen in quarantaine), dus hebben we toen een ander plan uitgevoerd. Overigens wel een vreemde start van onze vakantie. We stonden letterlijk op de drempel van huis om naar Schiphol te gaan toen er een bericht binnenkwam dat onze vlucht gecanceld was. En dat we nog op de hoogte gehouden zouden worden over het vervolg. Tja wat doe je dan? We besloten toch maar richting Schiphol te reizen, dichter op het vuur. We zagen al dat er andere vluchten naar Reykjavik gingen rechtstreeks, wij zouden via Kopenhagen vliegen. En gelukkig al in de trein naar Rotterdam kwam het bericht dat we naar een rechtstreekse vlucht waren geboekt. Incheck ging prima, naast onze internationale vaccinatiebewijs, ook nog een testbewijs moeten overhandigen. Na alle formaliteiten bij vertrek en aankomst in Keflavik (o.a. autohuur) konden we dan echt op pad.
Direct doorgereden naar Reykjavik met onze Skoda om te starten met route 1 met de klok mee (via Noordkant eerst). IJsland doet erg ruig en Chileens/Patagonisch aan. Veel vlaktes met mos/steen/lava en de dorpjes/steden lijken erg industrieel/praktisch. Ondanks de grote kale oppervlaktes en ruimte wonen de IJslanders op het oog vooral heel bescheiden (kale blokken beton) zonder noemenswaardige buitenruimte. Er is ook weinig hoogbouw. In Reykjavik naar het centrum gelopen en de sfeer daar geproefd. Je ziet meteen het onderscheid in toerist en inwoner. De toeristen lopen in outdoor kleding/warm ingepakt en de inwoners op deze zaterdagavond in het net en wat mij betreft soms echt te koud gekleed…brrr. Wel erg leuke winkeltjes en gezellige eettentjes. Sowieso in IJsland erg goed eten vinden wij!
Zodra je de stad Reykjavik (120.000 inwoners) uitrijdt begint weer meteen het grote niets…met af en toe een dorpje of gewoon 1 of een paar huizen/boerderijen. Veel IJslandse paarden en schapen gezien. Glymur (waterval) onderweg de eerste dag echt erg mooi! Einde middag kwamen we aan in Borgarnes, wat ook de eindbestemming voor de dag was. Altijd leuk om in een ander land boodschappen te doen. In ieder geval een pot skyr gescoord😊, daar zijn schappen vol van. Sowieso zijn ze best goed in produceren van eigen voedingsmiddelen en met name zuivel, ook chocolade :-). Besloten nog naar het settlement center te rijden in Borgarnes. Daar meer geleerd over de geschiedenis en eerste pioniers in IJsland. En meer geleerd over een saga van Egil en Snorri. Die namen kom je vaker tegen op IJsland. Best leuk om dat even te zien, ook erg mooi gemaakt die exposities. Sowieso zijn er veel saga’s in dit land, wat een soort vertellingen zijn in historisch perspectief.
Dag erop het schiereiland Snaefellsnes verkend (soort klein-IJsland waar je van alles al een voorproefje kan zien). De namen van veel bestemmingen etc. zijn niet uit te spreken of te onthouden. Knap lastig😆. Een mooie ronde gereden. Dit keer was het een stuk frisser, maar wel droger. Je neemt hier gewoon alle lagen/soorten kleding maar mee, vier seizoenen op één dag. Veel mooie plekken langs de kust ontdekt ook. Het is echt schitterende natuur met veel watervallen langs de weg/rotsformaties en veel groen.
Wij hebben alles al vastgelegd qua overnachtingen deze trip. Het land leent zich er ook voor dit van tevoren te doen. We hadden een lange reisdag van Borgarnes naar Akureyri, maar onderweg nog wat stops gemaakt. Onder andere bij een mooie waterval, die uit lavarotsen kwam (met regenboog🌈), vulkaankrater Grabrok, een zeehondencentrum en een soort openluchtmuseum met oude turfboerderij. In Akureyri hadden we een cabin gehuurd met hottub. Wel zwavellucht/mineraalrijk water, dus we dachten af te douchen, maar ook de douches hier hebben zwavelwater😆. Gelukkig ruik je het alleen tijdens het douchen, maar blijft de lucht niet om je hangen erna. Overigens hadden we beter Akureyri één nacht kunnen boeken en de twee nachten erop bij Myvatn. Nu hebben we twee dagen een uur heen en terug extra gereden.
We hebben een whale-watching tour gedaan vanuit Husavik. De zee was ons gunstig gestemd. Toch wel erg nat geworden doordat we precies plekken hadden waar het water overboord sloeg🙈. We hadden wel regenpakken uitgedeeld gekregen, dat had al een teken moeten zijn natuurlijk. Helaas geen 🐳🐋 gezien. Wel veel 🐬. Ook erg leuk. En ook in een prachtige baai met de besneeuwde bergen op de achtergrond. In de middag een bergtop bij het Myvatnmeer beklommen en prachtig uitzicht over het gebied, wat door de tektonische platen die hier ‘schuren’ erg vulkanisch is. De dag erop besloten flink te wandelen. Rondom het meer hierna nog wat korte stops gemaakt bij een grot en grillige lavaformaties en pseudovulkanen. ‘s Avonds ge-bbqt met mals lokaal lamsvlees en rendierburgers.
We maken best mooie lange dagen hier in IJsland. Er is veel te zien en ook de afstanden zijn best groot. Nu vinden we het ook leuk om bijvoorbeeld een stuk te wandelen ergens op de dag, om het zitten in de auto te compenseren. Na drie nachten vanuit Akureyri definitief naar het oosten. Bij het Myvatn-meer de losse eindjes bezocht, waaronder Hvrerir, een geothermisch veld met pruttelende poelen en dampende zwavelpoelen en het Vitimeer. Omdat we flink gewandeld hadden gisteren onszelf halverwege de dag verwend met de Myvatn Nature baths. Heerlijk gepoedeld aldaar. Wel even de sieraden af i.v.m. verkleuringen.
Hierna volgende overnachtingsplek in Seydisfjordur (er zitten wat rare letters officieel in de naam😵) helemaal aan de oostkust. Onderweg vooral veel lavavelden, veel kale bemoste vlaktes en af en toe een boerderij. Het is echt desolaat hier. Het dorpje is erg idyllisch. Echt schattig en kneuterig met mooie oude houten huisjes en kerk en omringd door prachtige bergen met watervallen. Dat laatste zagen we overigens pas de dag erop toen de dag begon met volop zon👌. Echt mooi wakker worden, we hebben het beste uitzicht van het dorp op het meer en de oude huizen😁.
IJsland is overigens het minst beboste land van Europa. Slechts 2% is bos. De Vikingen hebben met name alles gekapt lazen we. Maar hier in de buurt dus nog een groot stuk bos te vinden. Toen we verderop bij een visitor center kwamen, was de gastvrouw daar wat ongeduldig. Ze gaf aan dat de schapen voor het seizoen naar binnen werden gehaald en of we daar niet wilden kijken. Ze wilde/ging er zelf ook heen met een kan koffie om uit te delen. Dus wij achter haar aangereden en inderdaad de schapen gezien hoe ze in de kraal gesorteerd werden. Veel lokale boeren hier aanwezig in IJslandse trui. Toen nog ‘even’ een waterval bekijken dachten we. De Hengifoss bleek nog een half uur omhoog lopen te zijn. Hier in het plaatsje de afgelopen dagen twee keer lekker gegeten in de enige twee restaurantjes die er zijn. Veel vis en lamsvlees, maar ook veel groente.
Na twee nachten Seydisfjordur vooral de kust naar het zuiden gevolgd met allerlei mooie fjorden. Het weer zat ontzettend mee, dus mooie vergezichten en hoge bergen met watervallen overal. Onderweg wat stops gemaakt in dorpjes. We hadden een gletsjertour op een zodiac geboekt onderweg ong. een uur rijden voor de overnachting in Hof, dus op die planning aangereden. Nog gezocht naar zeehonden aan de kust bij Stoksness, maar behalve een kopje boven het water niet echt goed gezien. Op de gletsjertour in de zodiac echter volop😃. Dit vond plaats op de lagune Jökulsárlón. Hoogtepunt van de dag!
We rijden de dag erop verder onder de grote gletsjer Vatnajokul door. Dit ijspak bedekt zo’n 8% van heel IJsland. Ook hier de klimaatverandering zichtbaar en de gletsjer smelt in rap tempo. Onderweg hier langs de zuidkust zie je steeds uitlopers van het ijspak door de gletsjers/ijstongen die naar beneden komen. We hadden een wandeltocht over een gletsjer geboekt. Het weer zat nogal dicht, maar op het moment dat we op de gletsjer stonden, trok het wolkendek toch terug en zagen we de hele gletsjer. Na dit mooie ochtendprogramma doorgereden naar Skaftafell Visitor center. Van daaruit in de middag nog een hele mooie hike van twee uur gemaakt met uitzicht op de gletsjer en uitzichten naar de zee. Natuurlijk mocht een waterval weer niet ontbreken😆. Weer een beauty hoor! Het land nodigt wel uit om actief te beleven. Dat bevalt ons wel😊. Er reizen vinden we ook nog best wat toeristen rond in met name Dacia Dusters die ook een rondje maken of een stuk doen van de route. Het zal nog wel drukker worden nu we de ‘golden circle’ naderen, de hotspots rondom Reykjavik.
Verder zuidwaarts/westwaarts hebben we twee nachten vanuit hotel Laki in Kirkjubaerjarklaustur😆 verkend. We hebben het IJslands leren maar laten schieten. Het is niet te doen 😏. Op de dag die we vrij te besteden hadden, zijn we eerst naar het info-centrum gegaan. Om te leren dat de vulkaan Laki die verderop ergens tussen 1700 en 1800 20% van de bevolking van heel IJsland heeft gedood en 3/4 van het vee. Overigens woonden er toen sowieso nog heel weinig mensen. Nu nog steeds niet meer dan 400.000 op het hele eiland. Het is een vrij jonge natie/cultuur.
Met het weer kun je alle kanten op. We wisten dat er wind/storm zou komen, maar dat was die middag echt heel behoorlijk. Het was echt moeilijk om op de been te blijven zelfs. Wel nog een mooie kloof bekeken, die nu heel populair is, omdat Justin Bieber er een clip heeft opgenomen🕺. Verder het zuiden verkend de volgende dag. Het weer wat wisselvallig. We rijden steeds langs de ijskappen, maar het zicht was niet optimaal. In Vik de zwarte zand/asstranden bezocht. De uitbarsting van de vulkaan daar verderop (Eyjafjallajokull) in 2010 zorgde voor een grote aswolk en heeft het luchtverkeer naar het westen (bijv. Amerika) platgelegd. De stranden in de omgeving zijn er wel door aangegroeid met zwarte asdeeltjes, wat een soort kleine steentjes zijn. Nog een mooie gletsjer bekeken en toen door om een mooie hike te maken bij Skogafoss. Er gaat een route helemaal langs een kloof met watervallen tussen de ijskappen door (24 km). Dit was ons iets te gortig, wij zijn 8 km omhoog gelopen en via een andere route weer terug. Begonnen in de zon en aan het eind liepen we in de sneeuw(bui). Die hadden we ook niet zien aankomen😋🥶. Bijzondere gewaarwording!
De ‘golden circle’ is ‘het’ bekende rondje wat iedereen doet vanuit Reykjavik. Hoogtepunten zijn dan Geysir, Gulfoss (waterval) en natuurpark Thingvellir (met n gekke ‘p’ ipv ‘th’ als naam). Verder doen ze vaak een hot spring erbij en je hebt een mini-IJsland tour. Wij hadden twee nachten in de luxe Uthlid-cottage met eigen hottub🏊‍♂️. Onderweg nog wat verse spullen gehaald om te ontbijten en dineren. De zalm (lax) is hier bijvoorbeeld vrij goedkoop. We zijn bij aankomst meteen de hottub ingedoken. Achteraf hadden we beter nog Geysir en Gulfoss kunnen zien met mooi weer in de namiddag, de dag erop was het prutje qua weer👎. Nog getracht die heldere nacht noorderlicht te spotten, maar dat is niet gelukt. We zaten dichtbij Geysir/Gulfoss en hadden ze de dag erop vrij snel bekeken in de ijzige wind/regen/sneeuw🥶. Overigens is Geysir niet meer zo actief, maar Stokknes wel. Die spuit om de ca 5 minuten nog flink wat water/stoom uit. Indrukwekkend! Naar Geysir is overigens de term geiser vernoemd. In de middag naar een secret lagoon gegaan (grote hottub😁) om op te warmen. Thingvellir de dag erop bekeken op weg naar Reykjavik. Hier ook veel andere toeristen.
Dit is de plek waar de Amerikaanse en Eur-aziatische tektonische platen elkaar raken. Het is bijzonder dit op land te zien in een soort van kloof. Jaarlijks schuiven ze verder uit elkaar. Het is ook cultuur-historisch een bijzondere plek. De oudste democratie ter wereld is hier ontstaan wordt gezegd. De parlementsvergaderingen werden hier gehouden. Verder mooie natuur ook hier weer. De bergen zijn veel meer besneeuwd nu dan twee weken geleden toen we vertrokken.
In Reykjavik een hotel aan de andere kant van de stad genomen t.o.v. de eerste nacht na aankomst. Net buiten de parkeerzone geparkeerd en klein stukje wandelen naar het hotel. Daarna snel weer op verkenning. Dit keer naar de Halgrimmskirkja gelopen en met de lift op naar het uitzicht. Dan zie je meteen hoe overzichtelijk en relatief klein Reykjavik is. Ook best wat kleur op de huizen🙂. Omdat de zon scheen, meteen een terrasje gedaan. Dat was ook meteen de eerste en laatste keer hier in IJsland😄.  ‘s Avonds heerlijk gegeten bij the Fish Company. All the way gegaan met surprise menu en wijnen erbij. Heerlijke gerechten met lokale producten!
Je kan echt vrij makkelijk lekker eten. Komt wellicht ook doordat er geen Mc Donalds meer te vinden is in IJsland😝 (das best uniek). Sinds 2009 zijn ze vertrokken. Dag erop naar de haven gegaan voor wat vergezichten op de stad en uitgekeken naar walvissen, maar niet gezien. Ik wilde wel naar het fallusmuseum (ook uniek hier en echt het bestaat😆), maar aangezien er geen vagina-museum bestaat nog (schijnt er te komen), wilde Willem hier niet in meegaan😏. Zodoende maar ‘saai’ naar het Nationale Museum gegaan en meer geleerd over de relatief korte historie (qua menselijke bewoning) van IJsland. We hoopten nog wat over de bankencrisis/faillissement te lezen, maar dat ligt wellicht ook wat gevoelig. Prima museum overigens.
Last but not least hebben we de recent uitgebarsten en actieve vulkaan Fagradalsfjall voor het laatst bewaard. Het ligt ook maar op 30 minuten rijden vanaf het vliegveld, dus prima om aan het begin of eind van de trip te plannen. Bovendien zijn er voorspellingen over de data van uitbarstingen en zaterdag zou het weer zo ver zijn, dus wij maakten onszelf al op voor spektakel. Lavaspuwende taferelen, rokende askegels en stromend, gloeiende lava 🌋. Half maart is de vulkaan voor het eerst uitgebarsten. Dat was echt een mooi schouwspel. De IJslanders waren er ook wel blij mee die in de buurt woonden, die werden mesjokke van het geschud door de aardbevingen die eraan vooraf gingen. Daarna is de vulkaan nog meerdere malen uitgebarsten. We hadden op de terugweg een lifter mee die voor de zesde keer aan het kijken was en mooie verhalen had over tribunes die gebouwd waren en mensen die een eitje bakten op het lava. Wij hebben wandelroute C genomen vanaf de parkeerplaats, die ons naar het uitzichtspunt bracht tot aan de kegel. Geen uitbarsting vandaag, maar wel rokende kegel en rokend en verse lavastromen nog goed zichtbaar. Erg indrukwekkend ! Je kan ook gewoon op/direct langs het lava lopen en voelt de warmte er vanaf komen nog + geuren. Vorige week was hij nog uitgebarsten. Een mooie afsluiting dus van de vakantie!
We hebben genoten van de ruim twee weken IJsland. Echt een heel unieke en bijzondere bestemming op zich, zeker in Europa. Het is het land van ‘vuur en ijs’, in extremen qua natuur. Verder is het bijzonder te beseffen dat er zo weinig mensen leven hier (375.000 in totaal), waarvan ook nog eens ruim 2/3 in/bij de hoofdstad. De logistiek/wegen en informatievoorziening (apps) is hier echter prima op orde. We hebben zonder contant geld alles kunnen doen! Dus waar je bent veelal moderne technologie en ze maken ook best veel voedingsmiddelen zelf (mn zuivel gerelateerd) en in de supermarkten echt veel verse spullen te krijgen. Waar de dorpen vaak maar (een paar) 100 inwoners hebben, maar wel een vliegveld en golfbaan. Waar de huizen van plaatstaal of beton zijn en veelal vierkant/praktisch van aard. Een land waar nauwelijks hoogbouw is en waar om iedere bocht een waterval te zien is. Sowieso qua natuur een prachtbestemming met veel soorten groen/mos. En waar je 4 seizoenen op een dag kan meemaken en je nog echt kan pionieren. Zeker de moeite waard om te ontdekken!