Reisverslag

Door
op
23 juli 2018

We zijn vanmiddag na een autorit van ruim twee uur aangekomen in Tirana, de hoofdstad van Albanië. De afgelopen week hebben we doorgebracht in het mooie en vooral gastvriendelijke Macedonië. Vorige week maandag kwamen we rond het middaguur aan op Luchthaven Skopje Alexander de Grote. Na het ophalen van onze huurauto zijn we direct naar ons hotel in Skopje gereden. Wat direct opviel was dat het niet echt druk was op de wegen rond de stad. Relaxt kwamen we dan ook aan bij Sunny House Hotel. Een klein hotel met een mooi uitzicht over de stad.

We werden vriendelijk ontvangen door de familie. Na een goede lunch doken Sara en Liam direct het zwembad in.  Omdat we niet direct zin hadden de stad in te duiken hebben we de rest van de middag en avond in het hotel doorgebracht. Mee eten was geen probleem omdat er ook een restaurant aanwezig was in het hotel met een kleine menu kaart.

Na een goede nacht hebben we ons door een taxi af laten zetten in het centrum van de stad. Taxi’s zijn in Macedonië erg goedkoop en voorkomen gedoe met parkeren. Daarnaast spreken de bestuurders best aardig Engels. Onderweg dus een goed gesprek en we kregen direct een korte rondleiding van de stad. We kwamen aan bij het centrale plein waar het korte wandeling is naar de bekende Stenen Brug over de rivier Vardar. Deze brug verbindt het oude met het nieuwe deel van de stad. In het centrum staan overdreven veel grote standbeelden van onder anderen Alexander de Grote. Het is net een grote beeldentuin. Macedoniërs zelf vinden het inmiddels ook wat veel worden en noemen het weleens gekscherend het nieuwe Disneyland.

We zijn vervolgens, na een goede schoenpoetsbeurt, de Oude Bazaar ingelopen. Je vindt hier veel kleine tentjes, theehuizen en kebabzaken. Het doet erg Oosters aan allemaal. Met de taxi zijn we naar de kabelbaan gegaan om het Millenium Kruis te bekijken op een berg in de buurt van de stad. Dit enorme kruis is overal te zien vanuit de stad en is neergezet naar aanleiding van de 2000ste overlijdensdatum van Christus. Een leuke rit met een mooi uitzicht over de stad.

Na een korte zwembreak bij ons hotel zijn we ‘s-avonds op aanraden van de familie gaan eten bij Pelister aan het plein. Prima eten voor niet Westerse prijzen. Sowieso is alles in Macedonië een slag goedkoper dan in ons land. Reken voor een biertje ongeveer 1 euro en voor een wijntje twee euro.

Na afscheid te hebben genomen van de familie zijn we vanuit Skopje richting Ohrid vertrokken. Een prima rit waarbij het eerste deel via snelweg gaat en het tweede deel via kronkelende bergwegen. Rond twee uur kwamen we aan bij Villa Amsterdam, ons verblijf voor de komende vijf dagen. We zaten op de bovenste verdieping met een groot balkon met zicht op het mooie zwembad. Ook dit was weer een typisch familie hotel waarbij dochter en zoon in de zomermaanden mee helpen. Geen vraag was teveel en er was altijd iemand beschikbaar. Vooral de ontbijtjes waren goed en erg uitgebreid. In de avonden hebben we geregeld met ze gezeten en over van alles gesproken onder het genot van een Macedonisch biertje en wijntje.

We waren regelmatig in het zwembad te vinden. Daarnaast zijn we dagelijks naar het centrum van Ohrid gelopen. Erg toeristisch dat wel maar het oude deel van de stad heeft nog weinig van zijn charme verloren. Opvallend veel Nederlanders kwamen we tegen. Inmiddels is dus ook Ohrid ontdekt door onze medelanders.

Ohrid was in de oudheid een belangrijke stadje omdat het aan de Romeinse handelsroute ‘Via Egnatia’ lag. Er zijn daarom nog veel overblijfselen te vinden van oude kerken, Amfitheaters en kloosters. Boven de stad is een groot fort te vinden.

Het gelijknamige meer is kristalhelder en 35 km lang en op sommige plaatsen 15 km breed. Het lijkt af en toe dat je aan een zee staat. Omdat er veel visjes In het water zaten hebben we Sara en Liam voorzien van schepnetjes. Hiermee hebben ze drie (!) kleine forelletjes gevangen. De dagen vlogen voorbij en hebben we best veel gedaan oa. een boottocht richting het St Naum Klooster en de gelijknamige bronnen. Over de bronnen zijn we met een klein bootje gevaren. Kraakhelder water wat direct gedronken kan worden. Op de terugweg hebben een lekkere BBQ gedaan met een groep op een verlaten strandje. Ook de moeite waard was de Bay of Bones, een reconstructie van een palendorp uit de oudheid. Gebaseerd op de palen die men onder water heeft gevonden.

Nu we een week op pad zijn kunnen vast stellen dat Macedoniërs erg relaxt zijn. Op de weg niet echt gejaagd. Zijn in voor een praatje en zijn dol op kinderen. Sara is de aai over de bol wat zat aan het worden 🙂 De keuken is vooral gegrild vlees en veel Italiaans.

De komende week staat Albanië op het programma. Later meer!