Reisverslag

Buenos Aires & Rio de Janeiro

op
24 maart 2018

Het grote avontuur zit erop! Dit bericht is weer vanuit Nederland, waar de winter nog geen afscheid wil nemen. Dat was wel anders in Rio, waar we een paar dagen geleden nog genoten hebben van de eeuwige zomer op het strand van Copacabana. Het is dus even acclimatiseren hier in Nederland en wachten op de lente. Desondanks ook weer fijn om in de lage landen te zijn. Een heerlijk bed, alle luxe van een huis, ruimte en weer eens wat anders om aan te trekken. Het voelt meteen weer of het nooit anders is geweest. Ook fijn om iedereen weer te mogen zien na zo’n lange tijd!

In Buenos Aires hadden we een appartement in de wijk Palermo, we zaten in hetzelfde complex als Jim en Sandra en hebben de dagen daar samen doorgebracht. Het is een ruim opgezette stad met ‘mooie luchten’ zoals het heet. Temperatuurtje van 25 graden en zon is helemaal ok om de stad te verkennen. De wijk Palermo is erg gezellig met barretjes en restaurantjes, andere wijken hebben weer een ander karakter. Boca is een oude, kleurrijke wijk aan het water waar we met een rondleiding het stadion van de gelijknamige voetbalclub hebben bezocht. Argentijnen zijn helemaal kwijt van voetbal. We hadden nog een wedstrijd kunnen bezoeken die zaterdag, maar de kaarthandel is in handen van de fans = lees maffia, dus de kaarten gingen niet voor minder dan € 150 over de toonbank, dus dat hebben we laten zitten. San Telmo en het oude centrum zelf zijn ook een bezoekje waard. Vooral het gebied bij het water met allerlei barretjes en restaurantjes is erg mooi om te zien. Doet een beetje denken aan de Rotterdamse haven/kade.

Afscheid van Jim en Sandra genomen onder het genot van een flinke steak en Malbec. Zij vertrokken een week eerder dan ons naar het Hollandse. De laatste loodjes dus voor ons en wij vlogen diezelfde dag naar Iguazu. Wat een prachtige waterval daar! Ook de setting is prachtig in de jungle. Het was wel even acclimatiseren aan de hitte en vochtigheid. Eerst de Argentijnse kant gezien, waar je wat meer keuzes hebt in wandelingen/platformen voor uitzicht op de watervallen. Onderweg zie je volop vlinders, vogels, junglegroen en de coati = neusbeer die niet schuw is. De dag erop hebben wij ook Argentinië vaarwel gezegd en zijn we met de bus naar de Braziliaanse kant gegaan. We hadden geen hoge verwachtingen, maar ook vanaf die kant heb je een prachtig zicht op de waterval. Je staat er zelfs bij het laatste platform middenin. Nog een vogelpark bezocht en ’s avonds met het vliegtuig naar de laatste bestemming RIO!

Wat een heerlijke stad is dat. We hadden een kamer in Copacabana, zo’n 200 meter van het strand. Dat is nog eens een strand zoals het hoort te zijn! We hebben veel stranden in Zuid-Amerika gezien, maar kwamen vaak tot de conclusie dat Scheveningen dan toch niet zo verkeerd was met de faciliteiten en netheid. Beetje jammer aan de Hollandse stranden is dat we in totaal maar zo’n twee weken echt strandweer hebben in het jaar ;-). Op het strand in Copacabana wel tropische temperaturen en volop bedrijvigheid. Om de 30 meter een strandtentje waar je een bedje/stoeltje kan krijgen en een Caipirinha natuurlijk. Verder volop straatventers die je kunnen voorzien van een natje en een droogje. Douches en wc’s zijn er ook. Uiteindelijk hebben we alleen het laatste uurtje voor we het vliegtuig in stapten echt op het strand gelegen en zijn we nog even verbrand, omdat we insmeren toch niet echt de moeite waard vonden L. Wel een aantal keren langs/over het strand gelopen en de goede vibes volop kunnen opnemen.

Rio was echt een stad naar ons hart. Het heeft een jungle-karakter, er is volop groen vooral op de vele heuvels en bergen die de stad rijk is. Met een wandeling naar een fort zagen we vlinders, vogels en zelfs kleine aapjes. Verder wat mooie uitzichtspunten te bezoeken vanaf de bergen. Zo zijn we natuurlijk naar Christo geweest, maar ook de Suikerbroodberg is heel erg mooi om vanaf daar de stad te overzien. Wij kregen er in ieder geval geen genoeg van. Het scheelde dat we blijkbaar in een rustig seizoen waren en overal zo konden instappen/doorlopen en ook bovenop de uitzichtspunten niet heel veel drukte ervaarden.

De stad en de gebieden daar bij het water zijn flink opgeknapt in verband met de Olympische spelen. Desondanks zie je in het centrum zelf wel volop armoede en zwervers op straat. We hebben het nationaal historisch museum bezocht om wat geschiedenis van Brazilië op te doen. We zijn er niet meer aan toe gekomen meer van het land te zien dan Rio deze reis. We hopen hier dan ook graag in de toekomst weer terug te komen om meer van het land te zien. Altijd wat te dromen over houden ;-).

We hebben de reis afgesloten met nog een duikdagje. Zo’n 2 a 3 uur rijden vanaf Rio naar het noorden heb je Arraial do Cabo, één van de beste duiksites van Brazilië. Onder water volop bijzondere tropische vissen en koraal gezien, met als bonus een schildpad, zeepaardje en murenen.

Nu dus weer voet op Hollandse bodem en weer wennen aan het leven hier. Wat hebben we een mooie tijd gehad in Zuid-Amerika! Maar liefst acht volle maanden mogen genieten van dit continent en de diversiteit. Een hele korte samenvatting; We vonden Colombia echt een prachtige starter en zijn zodoende twee maanden gebleven (65 dagen). Peru was ook mooi, vooral het zuiden met volop (Inca)-cultuur met de prachtige steden Cusco en Arequipa (42 dagen). Daarna Bolivia dat volop diversiteit en traditie had (21 dagen), maar waar we wat sneller doorheen zijn gegaan en de jungle hebben overgeslagen omdat we dat in Peru en Colombia al hadden gezien. Chili vonden we de grote verrassing van de reis en zijn we na Colombia het langst geweest (51 dagen). Vooral het zuiden de Carretera Austral en Zuid-Patagonië/Vuurland vonden wij erg mooi. Argentinië hebben we ook vrij ruim bezocht en is een immens land om te verkennen (43 dagen). Uruguay hebben we vooral gebruikt om bij te tanken (15 dagen) aan de stranden en carnaval te vieren, erg veel is er verder niet te zien. In Brazilië dus alleen Rio gezien (4 dagen) waar we wel graag weer eens naar terugkeren om meer te zien.

We kunnen terugkijken op een hele mooie tijd aan de andere kant van de oceaan! Geen ongemakken gehad en zoveel mooie dingen gezien waar we heel dankbaar voor zijn. Nu boordevol herinneringen weer in Nederland. We hopen iedereen snel weer te zien om bij te praten om ook te horen wat jullie hebben meegemaakt de afgelopen acht maanden. Bedankt voor het volgen van ons vlog en blog. Where to next…?