Reisverslag

Door
op
8 mei 2017

De afgelopen 8 dagen hebben we doorgebracht op het Canarische eiland Tenerife. Wij met z’n vieren samen met Ruud en Diana (en de kids uiteraard) verbleven in het toeristische zuiden van het eiland: Playa de las Americas. Een oud vissersplaatsje aan de kust volledig ingericht om de veeleisende toeristen te entertainen. Dus geen gebrek aan lange boulevards, allerlei soorten restaurants, designer winkels en protsige hotels. Ons hotel (Parque Santiago IV) lag net iets buiten de drukte op de ‘strip’ met een gezellig terras voor de deur en een speeltuin voor de koters. Naast veel relaxen in de vele zwembaden hebben we Tenerife ook verkend met een huurauto.

De trip begon zaterdag 29 april ontspannen vanaf Rotterdam/Den Haag Airport. De auto zo’n beetje naast de landingsbaan parkeren en een vliegtuig wat voor de deur wordt neergezet. Lekker snel door de douane in tegenstelling tot de chaos op Schiphol. De vlucht was ruim 4 uur maar eenmaal aangekomen kwam de warmte ons tegemoet. Na inchecken kregen we de sleutels (lees: pasjes) van ons appartement bestaande uit twee verdiepingen met keuken, 2 badkamers en twee lekkere balkons met (deels) zeezicht. Na twee dagen ontspannen kon ik niet wachten het eiland verder te verkennen. Via een lokaal boekingskantoortje op de boulevard hadden we voor 2 dagen een auto/bus gehuurd voor 8 personen en voor mijzelf een trekking door de Mascakloof.

Dinsdag werd ik in al vroegte opgepikt om richting het piepkleine plaatsje Masca te vertrekken. De tocht ernaar toe was al leuk; veel bananenplantages onderweg en het laatste stuk langs flinke afgronden. Vanuit Mesca heb ik een trekking gedaan van circa 8 km (4,5 uur) door de Mascakloof. Deze mooie maar pittige trail eindigde aan de kust. Daar werden we opgepikt door een bootje die ons langs de rotswanden van Los Gigantes naar het gelijknamige plaatsje bracht.

De dag erop werd om 10 uur een gammele Peugeot Expert afgeleverd bij ons hotel en daarmee zijn we via het zuiden van het eiland naar Loro Parque gereden. De auto/bus was helaas niet meer in zijn beste staat. Regelmatig trilde de auto fors bij het optrekken met name in de bergen. Uiteindelijk, na wat spuugstops van Liam, kwamen we rond 12 uur aan bij de dierentuin. Loro Parque is een erg mooi aangelegd park met een aantal leuke shows met oa. Dolfijnen, Zeeleeuwen, Papegaaien en Orca’s. De kinderen (en ouders) hebben het prima naar hun zin gehad. Tegen het begin van de avond zijn we via het noorden met een een stop bij de Mac teruggereden naar Playa de las Americas. Hiermee maakte we het rondje om het eiland compleet.

Vrijdag stond een trip naar de blikvanger van het eiland op het programma. Ik heb het uiteraard over El Teide, de slapende vulkaan en hoogste berg van Spanje met 3718 meter. Dit keer kregen we van het verhuurbedrijf een nieuwe bus mee. De Peugeot had het inmiddels begeven! Met de gloednieuwe Renault zijn we via Villaflor naar Parque Nacional Del Teide gereden. Grappig is dat je op een bepaald moment door de wolkengrens heen rijdt. De temperatuur daalde ook mee naar een graad of 15. Eenmaal boven rij je door een vulkanisch landschap naar de maestro zelf. Een aantal dagen ervoor had ik al 2 tickets geboekt voor de Teleférico (kabelbaan). Met de kabelbaan werden Diana en ik in 8 minuten net iets onder de top van El Teide gebracht. Het uitzicht was fenomenaal. Rond de caldera (gebied onder de vulkaan) was de wolkengrens te zien. Bekijk de foto’s om ook mee te genieten. Diana heeft er overigens weinig van meegekregen vanwege invallende hoogtevrees ;-). Vanwege de hoogte (en ook wel de prijs want kaarten zijn EUR 27 per persoon) zijn de kinders met Ruud en Mirelle meegegaan en hebben een eigen wandeling rond de vulkaan gemaakt. Via Los Gigantes zijn we we door de gestolde lavastromen weer terug gereden naar ons hotel.

De laatste dag hebben we rond het zwembad doorgebracht alvorens we met Transavia weer terug werden gebracht naar het koude Nederland.

Al met al is Tenerife ons goed bevallen. De temperatuur was (nog) niet te hoog in deze  periode en qua drukte viel het ook erg mee ondanks de meivakantie. Parque Santiago IV is aan te raden vanwege de ligging langs de kust (geen zandstrand) met mooie zwembaden en een leuk terras voor de deur. Voor kinderen is er zat te doen en te beleven. Je hoeft er niet uit omdat Playa de las Americas genoeg te bieden heeft maar het is zeker de moeite El Teide en Loro Parque te bezoeken.