Reisverslag

Žabljak (Durmitor nationaal Park)

Door
op
24 juli 2016

We hebben er inmiddels ruim 2500 km op zitten en zijn vandaag in Sarajevo aangekomen na een geweldige autorit vanuit Žabljak. De rit ging dwars door het Durmitor nationale park op een smal weggetje langs fantastische vergezichten, valleien en kuddes koeien en schapen. Ik durf te zeggen dat dit de mooiste rit is die ik met de auto heb gemaakt.

Vrijdag kwamen na ook een fraaie rit aan in Žabljak vanuit Herceg-Novi. Žabljak is een typisch wintersport plaatsje met restaurants, barretjes etc. We verbleven in een guesthouse bij de familie Grbovic. Een knus huisje met een forse tuin en daarin een woongedeelte waar wij verbleven en 2 andere kamers die ook verhuurd worden. Žabljak ligt op 1450 meter en gemiddeld ligt er 120 dagen sneeuw. Nu uiteraard niet maar de temperaturen zijn lager dan in de rest van Montenegro. Het was er een graad of 25.

Zaterdag zijn we met onze gehuurde mountainbikes naar Crno Jezero (zwarte meer) gefietst. Een leuk tochtje, fietsen rond het meer werd afgeraden met zitjes achterop. We hebben de 3,6 km dan ook te voet gedaan en Sara heeft em helemaal uitgelopen. Liam hebben we halverwege om en om gedragen. Het meer is een gletsjermeer dus zwemmen haal je wel uit je hoofd.

Na deze tocht zijn we vertrokken naar de voet van de Bobotov Kuk. Dit is de hoogste berg van Montenegro met 2523 meter. De grap is dat je met een kabelbaan naar de top kunt. Geen gesloten gondel maar een een skilift. Zonder ons te verdiepen kochten we een kaartje. Halverwege vroegen we ons af hoe hoog de lift wel níet zou gaan omdat het laatste stuk zo’n beetje verticaal omhoog gaat. Gelukkig bestond de rit uit twee etappes. Voor de tweede lift moet je geen hoogtevrees hebben. Helaas heb ik dat wel maar alles voor het uitzicht en de foto’s. Mirel, Sara en Liam bleven halverwege en ik ben naar boven gegaan. Na aankomst een vermoeiende klim toch de top gehaald. Vanwege de hoogte kost omhoog lopen veel meer energie. Het uitzicht was geweldig. De rit terug een stuk minder.

De dag hebben we afgesloten bij de brug over de Tara rivier. Een brug met de nodige geschiedenis. Overigens is de Tara kloof de diepste en langste van Europa. Alleen de Grand Canyon in de VS is dieper.

Vanmorgen zijn we op tijd vertrokken omdat we van andere reizigers hadden vernomen dat de rit naar Sarajevo een bijzondere is. Daarnaast moesten we grens over naar Bosnië-Herzegovina wat achteraf gezien weinig tijd heeft gekost. Zoals boven al aangegeven was de rit geweldig.