Where to next?

Dominica

Dominica is een eiland tussen Guadeloupe en Martinique en goed te bereizen met de ferry vanaf Martinique. Dominica is een land wat valt onder het gemenebest. De voertaal is Engels (soort van)…Als ze onderling praten versta je er niet zoveel van, dan wordt het een soort Creools met een hoop Spaans/Frans etc. erin. Wij zijn er eind november naar toe geweest wat een prima periode is en voor vier dagen. Dit had zeker wat langer kunnen zijn, omdat we vooral veel van de binnenlanden hebben ontdekt, maar geen tijd meer hebben genomen voor het strand of een grote eilandverkenning. Lees verder voor de tips;

Martinique

Een trip naar de zon is helemaal geen slecht idee als de dagen zo kort en koud worden. Zodoende hebben we na wat oriëntatie besloten naar het Caribisch gebied af te reizen om op ontdekking uit te gaan. Het stormseizoen is in november wel op zijn einde en het klimaat is er goed, dus een prima tijd om die kant op te gaan. We hadden al wat eilanden bezocht in de afgelopen jaren (Curacao, Bonaire, Sint Maarten/St Martin en Saba). Met een beetje zoeken op Skyscanner kwamen we uit op Martinique omdat dit voor de Fransen is wat de ABC-eilanden voor de Nederlanders is. Zodoende zijn de vluchten redelijk betaalbaar vanaf Parijs. Dit betekent wel dat we natuurlijk nog naar Parijs dienden te gaan. We besloten dit ook met een vlucht te doen, hoewel soms wellicht auto of trein ook een optie kan zijn, zeker omdat we ook nog een transfer met een bus hadden tussen de vliegvelden in Parijs (Schiphol naar Charles de Gaulle en vertrek naar Martinique vanaf Orly). Air France zorgde er in ieder geval wel voor dat deze transfer gratis was en de tijd ertussen was voldoende. Omdat we ons niet wilden richten op één eiland hebben we ook Dominica in onze trip gedaan, zodat we op beide eilanden vier dagen op verkenning konden. In dit reisblog de tips en trics met beelden van Martinique. Lees meer

Boedapest

In het eerste weekend van de herfstvakantie ben ik samen met Mirelle vertrokken naar de Hongaarse hoofdstad Boedapest voor een onvervalste stedentrip. Het was al een tijdje geleden dat we samen een weekend weg waren geweest en de kinders vinden het altijd leuk om te logeren (en verwend te worden) bij opa en oma. Donderdag 18 oktober vertrokken we dan ook vanaf Rotterdam Airport naar Budapest Airport (ook wel ‘Ferihegy Airport’ genoemd). Ideaal was de vertrektijd van 13:30 uur. Relaxt kwamen we dan ook aan op het vliegveld. Omdat we geen ruimbagage bij ons hadden konden we direct door naar de benodigde controles. Na een ontspannen vlucht van 1 uur en 45 minuten met Transavia kwamen we aan in Hongarije. Op het vliegveld direct een openbaar vervoer kaart gekocht voor onbeperkt reizen gedurende 72 uur (EUR 12). Achteraf hebben we deze niet echt veel gebruikt. Met bus 200E vertrokken we met een overstap op de metro naar het centrum van de stad.

Albanië // Tirana, Vlorë, Sarandë en Berat

Sinds ons laatste bericht zijn we al flink wat ervaringen in Albanië rijker. Om te beginnen is Albanië anders dan ik had verwacht. Ik had het beeld van een wat arm land dat achter zou lopen op de rest van Europa. Hoe anders blijkt dit te zijn. Tirana is een leuk luidruchtige stad wat lelijke communistische panden afwisselt met levendige wijken met hippe barretjes. Ook de jonge Albanezen zelf lopen veel al met dure (Italiaanse) designer merken. Maar eerst terug naar onze eerste kennis making met Tirana.

Sevilla

Vorig jaar op 19 juli vertrokken we voor maar liefst acht maanden naar Zuid-Amerika. Op reisverhaal hebben jullie kunnen zien dat we hier onszelf heel goed hebben kunnen vermaken en een meer dan goede tijd hebben gehad. We hadden dus wel weer zin in een tripje en hebben precies op 19 juli dit jaar weer het ruime sop gekozen. Nou ja, het ging maar om een weekendtrip naar Sevilla  (19 t/m 22 juli), maar zo konden we toch weer even toegeven aan onze reiskriebels en ons Spaans weer bijspijkeren. We hebben een last-minute geboekt via Transavia en kwamen op donderdagavond aan en konden zodoende meteen aan de tapas en sangria. En wat vonden wij Sevilla mooi en verrassend! Naast alle culinaire geneugten die de stad te bieden heeft voel en proef je de cultuur door in de bijzondere architectuur, de vriendelijke mensen en de tradities die in ere worden gehouden zoals de flamenco. Vooral de Moorse invloeden zijn nog steeds goed zichtbaar en geeft de stad een uniek karakter. Bovendien was Sevilla ‘de stad’ van Spanje van waaruit Amerika is ontdekt en zodoende heeft de stad veel welvaart (gekend) en dat zie je terug. In dit blog de tips & trics. Lees meer